,

Leningrad Hermitage – 1979



THE SMALL HERMITAGE is one of the oldest of the buildings which formed the architectural complex of the Hermitage in the centre of St Petersburg, most of them dating from the second half of the eighteenth century. It was built alongside
the Winter Palace in 1764-76 by the architect Yury Velten in the style of Early Classicism (its northern pavilion facing on to the Neva was built according to a design by Jean-Baptiste Vallin de la Mothe). Inside were displayed the art collections which formed the basis of the world-famous museum and art gallery. The collections grew quickly and in 1771-87 Velten put up a new building alongside and in line with the Small Hermitage. The new building came to be known as the Old (or Great) Hermitage. The interior décor of both buildings underwent substantial changes in the mid-nineteenth century when they were redesigned by Andrei Stakenschneider in a mixture of architectural styles from the past. The complex of buildings which runs along the Neva embankment is completed by the severe classical facade of the Hermitage Theatre, built in l773-87 by the architect Giacomo Quarenghi.

The auditorium, conceived like a Roman amphitheatre, has preserved its late eighteenth century appearance despite numerous alterations over the years. The arch linking the Theatre to the rest of the Hermitage contains a foyer designed by Leonty Benois in 1904. The building known as Raphael’s Loggias was erected along the banks of the Winter Canal under the supervision of Quarenghi. It is an exact copy of the loggias in the Vatican which Raphael and his pupils decorated with frescoes. The interior design of the Hermitage halls and rooms is itself a monument to Russian architecture and decorative art of the eighteenth and nineteenth centuries and therefore may be considered as much worthy of the visitor’s attention as the art collections preserved within their walls.

T. Sokolova

МАЛЫЙ ЭРМИТАЖ – одно из первых сооружений архитектурного ансамбля Эрмитажа, который возник во второй половине ХИП века в центре Петербурга, был построен рядом с Зимним дворцом в 1764-1776 годах архитектором Ю. М. Фельтеном в стиле раннего классицизма (северный павильон его, выходящий фасадом на Неву, выполнен по проекту Ж.-Б. Валлен-Деламотау Здесь были
размещены художественные коллекции, положившие начало формированию всемирно известного музея. Коллекции быстро росли, и в 1771-1787 годах Фельтен построил «в линию» с Малым Эрмитажем здание, впоследствии получившее название Старый (или Большой) Эрмитаж. Внутренняя отделка этих первых музейных зданий в середине Х1Х века претерпела значительные изменения, осуществленные архитектором А. И. Штакеншнейдером, использовавшим в украшении интерьера элементы различных архитектурных стилей прошлого. Ансамбль на набережной Невы завершает строгий классический фасад Эрмитажного театра, возведенного в 1773-
1787 годах архитектором Дж. Кваренги. Зрительный зал, решенный как амфитеатр, несмотря на многочисленные переделки, сохранил облик конца Х\/111 века.

Над аркой, соединяющей театр с другими зданиями Эрмитажа, помещается фойе, отделанное Л, Н. Бенуа в 1904 году. Здание Лоджий Рафаэля, расположенное вдоль берега Зимней канавки, построено Кваренги. Это копия Лоджий Ватикана, возведенных и украшенных фресками под руководством Рафаэля. Художественное убранство залов Эрмитажа, своеобразный памятник русской архитектуры и декоративноприкладного искусства Х\/111-Х1Х веков, является частью богатейшей экспози-
Ции музея.

Т. Соколова